wtorek, 24 listopada 2015

Mnożenie, gry, kostki oraz gra MNOŻENIE W KRATKĘ z kostką - dwunastościanem do wydruku!


Staramy się unikać wkuwania tabliczki mnożenia na pamięć. Chętnie natomiast sięgamy do wszelkich pomocy naukowych, gdzie bezstresowo i mimochodem dzieciaki łapią tabliczkę mnożenia. Świetnie spisują się gry. Jak się okazuje wcale nie muszą być wymyślne, by dobrze się bawić i uczyć przy okazji. Wystarczy kostka i kartka papieru, a zabawa (czyt. nauka ;) gwarantowana.

A zatem dziś kilka inspiracji z kostkami w rolach głównych.



MNOŻENIE Z KOSTEK



Potrzebne:
** Dwa zestawy po dwie kostki,
** Tablica zmywalna/kartki papieru do zapisków.

Gra jednoosobowa.

Gra polega na rzucaniu kostkami, wykonywaniu dodawania dwóch kostek i następnie mnożeniu wyników. 


POMNÓŻ KOSTKĘ




Potrzebne:
** Materiały z mnożenia do ściągniecia na stronie:  http://www.confessionsofahomeschooler.com/blog/2012/02/dice-domino-math-fun.html
http://www.confessionsofahomeschooler.com/blog/2012/02/dice-domino-math-fun.html

** Specjalna kostka do gry - kostka w kostce

Gra jednoosobowa.

Wprawdzie zasady gry są takie same jak poprzedniej grze (rzuć kostką - zapisz mnożną i mnożnik - wykonaj działanie), ale materiały nieco inne - gotowe wydruki i wciągające do zabawy kostki. 

KTO ZAPEŁNI WIĘCEJ KARTKI?



Potrzebne:
** Dwie kostki,
** Różnokolorowe mazaki,
** Kartka papieru w kratkę dla każdego gracza.

Gra dla jednego i więcej graczy. 

Gra polega na wyrzucaniu kostek i zaznaczaniu na kartce takiej liczby kratek, jak wskazują pomnożone przez siebie kostki. Zaznaczony obszar powinien mieć kształt kwadratu lub prostokąta o bokach odpowiadających wylosowanym liczbom, gdzie jedno oczko to jedna kratka. Gdy zatem wypadnie 2 i 3, zakreślamy 2 po 3 kratki. Potem można porównać kartki i sprawdzić, kto np. w 10-ciu rzutach zamalował większy obszar.


POWIĘKSZ SWOJE KRÓLESTWO



Potrzebne:
** Dwie kostki,
** Flamaster dla każdego gracza - dwa różne kolory
** Jedna kartka papieru w kratkę

Gra dla 2 osób.

Gracze kolejno rzucają dwoma kostkami na raz. Uzyskane wyniki mnożą przez siebie i na kartce zaznaczają obszar jaki zajmuje wynik mnożenia, zapisują działanie. Zaznaczony obszar powinien mieć kształt kwadratu lub prostokąta o bokach odpowiadających wylosowanym liczbom, gdzie jedno oczko to jedna kratka. 

Wygrywa ta osoba, która zajęła największy obszar kartki - czyli buduje dwoje królestwo. Pola będące wynikami mnożenia przez jeden są wioskami, pozostałe obszary to miasta. Stolicą królestwa jest pole stanowiące wynik mnożenia 6 x 6.  


ZAMALUJ NAJWIĘKSZY OBSZAR



Potrzebne:
** Dwie kostki,
** Flamaster dla każdego gracza - dwa różne kolory
** Jedna kartka papieru w kratkę - tutaj do pobrania na stronie kartka w dużą kratkę!

Gra dla 2 osób.

Pierwszy gracz rzuca kostkami i zaznacza na kartce taką ilość kwadratów jaka pokazała się na pomnożonych przez siebie kostkach i rozwiązuje zagadkę z mnożenia. Na przykład, jeśli gracza wyrzuci 2 i 3, koloruje powierzchnię dwóch kwadracików przez 3 kwadraciki i rozwiązuje zagadkę mówiąc głośno "Zajmuję 6 pól". 
Drugi gracz robi to samo i tak naprzemiennie. 

Kiedy gracz rzuci kostką i nie może już więcej wstawić żadnego kształtu, bo nie ma już więcej miejsca do pokolorowania na kartce zlicza się pokolorowane miejsca. 
Kto zakolorował najwięcej - wygrywa. 


KTO ZOSTANIE W GRZE?



Potrzebne:
** Dwie kostki,
** Mazak dla każdego gracza w innym kolorze,
** Kartka papieru w kratkę.

Gra od 2 do 4 graczy. 

Ta gra jest na tyle sprytna, że nie trzeba w niej mnożyć (w każdym razie tak mogłoby się wydawać :). Polega na tym, by jak najdłużej pozostać w grze - czyli móc zamalować przestrzeń wskazaną przez dwie pomnożone przez siebie cyfry na kostkach. Przegrywa ten, kto nie może już nigdzie umieścić swojego pola.

STWÓRZ NAJWIĘKSZY PROSTOKĄT




Potrzebne:
** Dwie kostki,
** Zestaw kolorowych flamastrów/kredek dla każdego gracza
** Kartka papieru w kratkę dla każdego gracza

Gra może być dla całej klasy :). 

Po rzuceniu po raz pierwszy rysujemy linię długości tyli kratek ile oczek pokazały dwie kostki. Po drugim rzucie rysujemy drugi bok prostokąta i zamykamy go. Pod spodem zapisujemy działanie. 

W grze wygrywa ten, kto stworzy największy prostokąt. 

KTO ZBIERZE WIĘCEJ




Potrzebne:
** Kostka
** Ołówek
** Kartka papieru w kratkę dla każdego gracza

Gra może być dla całej klasy :). 

Na początku gry trzeba ustalić ile rund będzie się grało - 5, 10 czy 15. 

Pierwszy gracz rzuca kostką. Rysuje pionową linię długości tylu kratek ile pokazała kostka. Następnie rzuca kostką ponownie i rysuje linię poziomo, podobnie - takiej długości - ile oczek pokazuje kostka. Następnie łączy linie tworząc prostokąt bądź kwadrat. By określić ilość kwadracików wewnątrz kwadratu należy wykonać mnożenie jego boków (cyfr, które pokazała kostka). Wewnątrz wpisuje się wynik mnożenia. 

Kolejny gracz działa podobnie. 

Po wykonaniu określonej wcześniej liczby rund każdy z graczy dodaje do siebie wyniki mnożenia zapisane w prostokątach. Kogo wynik podsumowania jest największy - wygrywa. 



I na koniec nasza autorska gra do ściągnięcia:

MNOŻENIE W KRATKĘ



Materiały do ściągnięcia na dole strony.

Potrzebne:

** Dwie kostki o kształcie dwunastościanu - do zrobienia na podstawie wzoru:
- z kropkami: DWUNASTOŚCIAN KROPKI,
- z cyframi: DWUNASTOŚCIAN CYFRY.
Kostki do wybory - albo dwie w kropki, albo dwie z cyframi. 
Wzory należy wyciąć i posklejać, można wcześniej pokolorować. 

** Różnokolorowe mazaki/kredki dla każdego gracza.

** KARTKA W KRATKĘ (do wydrukowania na dole strony) dla każdego gracza z obrysowanym polem głównym.
Dla młodszych dzieci można wykorzystać KARTKĘ W DUŻĄ KRATKĘ - ale wtedy jednak trzeba by użyć zwykłej kostki. 


ZASADY GRY:

1. Na początku gracze umawiają się na daną ilość rund - w 15 lub 20. 

2. Należy wyrzucić obie kostki dwunastościanu i zaznaczyć obszar prostokąta, którego długości boków odpowiadają wyrzuconym cyfrom. A zatem, gdy kostki wskażą wartości 2 i 3 należy zaznaczyć na kartce 6 kratek, w konfiguracji 2 kratki na 3 kratki. 
Odpowiednio rzucone kostkom cyfry 4 i 5 to 4 kratki na 5 kratek. 

3. Kratki można zaznaczać w dowolnych kierunkach. Cyfry 4 i 5 można zaznaczyć wzdłuż i w poprzek.


4. Celem gry jest zamalowanie zakratkowanego obszaru w polu głównym – okolonym grubszą linią. Pomocniczo do zamalowania jest też obszar poza linią, który służy do wykorzystania w przypadku działania niemieszczącego się w polu głównym.
Przykład poniżej: gdy na polu głównym pozostaje jedynie obszar 2 x 2, a z kostek wypada 2 i 3. 
5. Jeśli rzuciło się kostkami (np. 10 x 10) i nie ma już miejsca ani na polu głównym, ani na połączonych głównym i pomocniczym - można podjąć jeszcze dwie próby rzucenia kostką. Gdyby wciąż nie można było nigdzie umieścić prostokąta/kwadratu - kolejka przepada. 

6. Po każdym rzucie i narysowaniu prostokąta/kwadratu należy podać wynik mnożenia (ilość zamalowanych pól). Kto prawidłowo odpowie we wszystkich 15-tu rundach - otrzymuje na koniec dodatkowy rzut. W wersji dla początkujących zasady mogą zostać zmienione na nieco lżejsze - np. za każde 5 prawidłowych odpowiedzi zyskuje się dodatkowy rzut.  

7. Wygrywa ten, kto po umówionej liczbie rund (np. 15-tu rundach) pozostanie z najmniejszą ilością niezamalowanych pól.


Miłej zabawy! 

A poniżej materiały do druku.

KOSTKA DWUNASTOŚCIAN KROPKI:




KOSTKA DWUNASTOŚCIAN CYFRY:



KARTKA W KRATKĘ
* wersja dla starszych dzieci, mnożących już w zakresie do 100,
* gra dłuższa, 
* małe kratki,
* gra przy użyciu kostki dwunastościanu,
* większy zakres pola pomocniczego - większe liczby i szybciej brakuje miejsca.




KARTKA W DUŻĄ KRATKĘ
* gra dla młodszych, 
* krótsza, 
* duże kratki, 
*najlepiej używać zwykłej kostki - sześcianu z max sześcioma oczkami, 







Wybór prostych gier w kości na mnożenie jest ogromny! Niewiele do nich potrzeba. Wypróbowaliśmy większość z nich i każdemu domownikowi inna gra przypadła do gustu.
Gry w kratkę nie liczyłyśmy, została zdyskwalifikowana, bo wygrałaby po znajomości ;).

A Wam (czy też raczej Waszym dzieciakom)? Która gra najbardziej się spodobała?



1 komentarz: