Rym to współbrzmienie końcówek, wspomagające
rytmizacji, ale - co nas najbardziej tu interesuje - ułatwiające
zapamiętywanie.
Już od dawien dawna wiersze miały swoje znaczenie
dydaktyczne.
************************
Rymowanki ze strony:
Teraz ci to powiem: kruki lubią sery.
8 razy 8 jest 64.
a kto tego nie wie, nie wart chleba jeść.
9 razy 6 jest 54.
6 razy 8 to 48
i od jutra mam wszystko w nosie.
Gruszka jest dojrzała i trzeba ją zjeść.
7 razy 8 jest 56.
Uwaga dzieci, mam ważne wieści
5 razy 8 będzie 40.
Pies za płotem szczerzy kły
9 razy 7 jest 63.
************************
Wiersz ze strony:
Dla każdego, jak marzenie
jest przez zero (0) liczb mnożenie!
Zawsze wynik masz gotowy –
zero – no i kłopot z głowy!
możesz problem ten odłożyć!
Bo iloczyn równy liczbie,
którą mnożyć Ci dziś przyjdzie!
Nie proś tu o radę wujka.
Liczby dwie jednakie dodaj…
na gadanie czasu szkoda!
bardzo łatwo to odgadniesz –
liczby bierz jednocyfrowe,
dopisz zero i …gotowe!
co jest sprawą oczywistą,
gdy przez trójkę (3) ją (6) pomnożę 6×3=18
osiemnaście (18) mam – mój Boże!
razem mam dwadzieścia cztery (24).
Gdy pięć (5) szóstek (6) sobie dodam 6×5=30
to trzydzieści (30) mam – niech skonam!
to trzydzieści sześć (36) -jak łatwo!
Siedem (7) szóstek (6)? Co z wynikiem? 6×7=42
To czterdzieści dwa (42) pewnikiem!
daje nam czterdzieści osiem (48).
Dziewięć (9) szóstek (6) – co za szmery? 6×9=54
Jasne, że pięćdziesiąt cztery (54)!
Niech już Wam się o tym nie śni!
Dziś śpiewamy o siódemce,
wiele słów jest w tej piosence!
daje nam dwadzieścia jeden (21).
A dwadzieścia osiem (28) brachu, 7×4=28
siedem (7) czwórek (4) – i po strachu.
trzydzieści pięć (35) – nie truję! 7×5=35
Siedem (7) szóstek (6) zaś królewno, 7×6=42
to czterdzieści dwa (42) na pewno!
gdy chcesz mieć czterdzieści dziewięć (49).
Gdy siódemek (7) osiem (8) zbierzesz 7×8 =56
masz pięćdziesiąt sześć (56) bankierze.
to sześćdziesiąt trzy (63)- licz gazem!
To już finał tej piosenki.
Ćwicz mnożenie przez siódemki.
Bierz się do liczenia chłopie.
Osiem (8) trójek (3) – bez obrazy 8×3=24
to dwadzieścia cztery (24) razem.
osiem (8) czwórek (4) daje Panu.
Gdy ósemek (8) pięć (5) połączę 8×5=40
jest czterdzieści (40) – nic nie plączę.
-masz czterdzieści osiem (48) bracie.
Ile osiem (8) razy siedem (7)? 8×7=56 *
To pięćdziesiąt sześć (56) – bądź pewien!
to sześćdziesiąt cztery (64) będzie.
Dziewięć (9) zaś ósemek (8) w darze 9×8=72
siedemdziesiąt dwa (72) pokaże.
Tańczmy, chwyćmy się za ręce.
Śpiewaj ze mną dziś bez trwogi
o dziewiątce pieśń, mój drogi.
to dwadzieścia siedem (27) – wierz mi.
Dziewięć (9) czwórek (4) i w wyniku 9×4=36
masz trzydzieści sześć (36) chłopczyku.
to czterdzieści pięć (45) bez plamy!
Na pięćdziesiąt cztery (54) miły 9×6=54
dziewięć (9) razy sześć (6) tu wylicz.
to sześćdziesiąt trzy (63) posiadasz.
Dziewięć (9) pomnóż poprzez osiem (8). 9×8=72
Siedemdziesiąt dwa (72) młokosie!
-osiemdziesiąt (81) jeden wskażesz.
Rozpocznijmy obliczanie.
Zawsze wynik masz gotowy –
zero – no i kłopot z głowy!
możesz problem ten odłożyć!
Bo iloczyn równy liczbie,
którą mnożyć Ci dziś przyjdzie!
Nie proś tu o radę wujka.
Liczby dwie jednakie dodaj…
na gadanie czasu szkoda!
bardzo łatwo to odgadniesz –
liczby bierz jednocyfrowe,
dopisz zero i …gotowe!
co jest sprawą oczywistą,
gdy przez trójkę (3) ją (6) pomnożę 6×3=18
osiemnaście (18) mam – mój Boże!
razem mam dwadzieścia cztery (24).
Gdy pięć (5) szóstek (6) sobie dodam 6×5=30
to trzydzieści (30) mam – niech skonam!
to trzydzieści sześć (36) -jak łatwo!
Siedem (7) szóstek (6)? Co z wynikiem? 6×7=42
To czterdzieści dwa (42) pewnikiem!
daje nam czterdzieści osiem (48).
Dziewięć (9) szóstek (6) – co za szmery? 6×9=54
Jasne, że pięćdziesiąt cztery (54)!
Niech już Wam się o tym nie śni!
Dziś śpiewamy o siódemce,
wiele słów jest w tej piosence!
daje nam dwadzieścia jeden (21).
A dwadzieścia osiem (28) brachu, 7×4=28
siedem (7) czwórek (4) – i po strachu.
trzydzieści pięć (35) – nie truję! 7×5=35
Siedem (7) szóstek (6) zaś królewno, 7×6=42
to czterdzieści dwa (42) na pewno!
gdy chcesz mieć czterdzieści dziewięć (49).
Gdy siódemek (7) osiem (8) zbierzesz 7×8 =56
masz pięćdziesiąt sześć (56) bankierze.
to sześćdziesiąt trzy (63)- licz gazem!
To już finał tej piosenki.
Ćwicz mnożenie przez siódemki.
Bierz się do liczenia chłopie.
Osiem (8) trójek (3) – bez obrazy 8×3=24
to dwadzieścia cztery (24) razem.
osiem (8) czwórek (4) daje Panu.
Gdy ósemek (8) pięć (5) połączę 8×5=40
jest czterdzieści (40) – nic nie plączę.
-masz czterdzieści osiem (48) bracie.
Ile osiem (8) razy siedem (7)? 8×7=56 *
To pięćdziesiąt sześć (56) – bądź pewien!
to sześćdziesiąt cztery (64) będzie.
Dziewięć (9) zaś ósemek (8) w darze 9×8=72
siedemdziesiąt dwa (72) pokaże.
Tańczmy, chwyćmy się za ręce.
Śpiewaj ze mną dziś bez trwogi
o dziewiątce pieśń, mój drogi.
to dwadzieścia siedem (27) – wierz mi.
Dziewięć (9) czwórek (4) i w wyniku 9×4=36
masz trzydzieści sześć (36) chłopczyku.
to czterdzieści pięć (45) bez plamy!
Na pięćdziesiąt cztery (54) miły 9×6=54
dziewięć (9) razy sześć (6) tu wylicz.
to sześćdziesiąt trzy (63) posiadasz.
Dziewięć (9) pomnóż poprzez osiem (8). 9×8=72
Siedemdziesiąt dwa (72) młokosie!
-osiemdziesiąt (81) jeden wskażesz.
Rozpocznijmy obliczanie.
************************
Poezja napisana przez dwie uczennikce z
klasy VIa Natalii Kulas i Pauliny Radomskiej ze Szkoły Podstawowej w Pieckach;
ze strony:
http://www.szkolneblogi.pl/blogi/sko-piecki/poklosie-dnia-tabliczki-mnozenia
http://www.szkolneblogi.pl/blogi/sko-piecki/poklosie-dnia-tabliczki-mnozenia
Natalia pisze:
Źle kojarzy ci się
dwójka?
Nie proś o poradę
wujka.
Gdy przez
dziesięć mnożyć pragniesz,
Bardzo łatwo to
odgadniesz.
Liczby bierz
jednocyfrowe,
Dopisz zero i gotowe.
Szóstka liczba jest
parzystą,
Co jest sprawą
oczywistą.
To o szóstce koniec
pieśni.
Niech już Wam się o
tym nie śni.
A dwadzieścia osiem
brachu,
Siedem czwórek i po
strachu!
Siedem szóstek zaś
królewno,
To czterdzieści dwa na
pewno.
A siódemek dziewięć
razem,
To sześćdziesiąt trzy,
licz gazem.
Dziś ósemka jest na
topie,
Do liczenia bierz się
chłopie!
Gdy ósemek pięć
połączę,
Jest czterdzieści-nic
nie plącze!
Ile osiem razy siedem?
To pięćdziesiąt sześć
– bądź pewien.
Dziewięć czwórek i w
wyniku
Masz trzydzieści sześć
chłopczyku.
Szkoda czasu na
gadanie,
Rozpocznijmy
odliczanie….
Matematyka nie tylko
dla Smyka.
Wierszyk Pauliny:
Liczyć każdy może,
Trochę lepiej, trochę
gorzej.
Każdy dobrze wie,
Że z tabliczką
mnożenia nie jest aż tak źle.
Każde dziecko ma
liczyć chęć,
Doskonale wie ile to
jest 5x5.
Mnóż przez całe życie,
Czuć się będziesz
znakomicie.
Mnożyć umiesz, czy też
nie,
Uśmiechaj się.
Tabliczka mnożenia
jest siostra dzielenia.
Tabliczka mnożenia
jest ilorazem
Najdokładniejszego
liczenia.
Tabliczka mnożenia
Jest odwrotnością
dzielenia.
Tabliczka mnożenia, to
sukces liczenia.
Tabliczka mnożenia to
przyjemność liczenia.
Tabliczka mnożenia
prowadzi do błyskawicznego liczenia.
Tabliczka mnożenia to
podstawa liczenia.
Tabliczka mnożenia
spełnia Twoje marzenia.
Bez tabliczki mnożenia
nie osiągniesz
Matematycznego
marzenia.
***************************
Wierszyki, które powstały podczas konkursu w Zespole Szkolno-Przedszkolnym
nr 7 we Wrocławiu, ze strony: http://www.matematyka.wroc.pl/konkursy/miedzyszkolny-konkurs-matematyczno-%E2%80%93-literacki
Urodziny
Malwina Lenart SP 47 (kl. VI b)
Do babci Reni na urodzinyzjechało dzisiaj pół rodziny.Tort ogromny zamówiono10 razy 10 - sto lat babci życzono.Zgadnijcie, ile minęło lat,od kiedy babcia przyszła na świat.9 razy 9 - osiemdziesiąt jeden!Babcia dostała prezent niejeden.Od ukochanej synowejdostała okulary nowe,żeby przeczytać mogła też małe litery. 8 razy 8 jest sześćdziesiąt cztery.A jej zięć ukochanykupił basen dmuchany.Niech babcia kąpie się - mówi zięć.7 razy 7 to czterdzieści dziewięć.Od córki dostała kuferek,w nim czekoladek wiele,bo babcia lubi słodycze jeść.6 razy 6 to trzydzieści sześć.Bardzo postarał się syn rewizori kupił babci nowy telewizor,gdyby na serial przyszła jej chęć.5 razy 5 to dwadzieścia pięć.Prezenty zostały obejrzane,teraz świeczki będą zdmuchiwane.Na chwilę światło zgaście! 4 razy 4 jest zawsze szesnaście.Niech żyje babcia Renia! Niech spełnią się jej marzenia! Życzą dzieci i wnuków pięć. 3 razy 3 to jest dziewięć.Wszyscy czekali na występ Eryka, a on zapomniał dla babci wierszyka.I tak nie obeszło się bez afery.A 2 razy 2 to jest zawsze cztery.I ty możesz lepszym być.Wystarczy tylko pamięć ćwiczyć.Tabliczka mnożenia to ni cud, ni Eden.1 razy 1 to jest znowu jeden.
W mojej szkole są logiczne gry.
7 razy 9 jest 63.
Blokus Duo to fajna gra.
8 razy 4 to 32.
Jest też Blokus na osoby cztery.
8 razy 8 jest 64.
W Quixo przegrał już niejeden.
9 razy 9 to 81.
Do Tantrixa miejsc jest sześć.
6 razy 6 jest 36.
Gry i tabliczka mnożenia
Gabriela Kuśmierek SP 19 (kl. IV a)
W mojej szkole są logiczne gry.
7 razy 9 jest 63.Blokus Duo to fajna gra.8 razy 4 to 32.Jest też Blokus na osoby cztery.8 razy 8 jest 64.W Quixo przegrał już niejeden.9 razy 9 to 81.Do Tantrixa miejsc jest sześć.6 razy 6 jest 36.
Pieczonego robala też tu można zjeść.4 razy 9 to też 36.W Pentago wystarczy ułożyć kulk pięć.5 razy 5 to 25.W Robale każdy sobie radę da.7 razy 6 to 42.By poznać Othello wystarczy miec chęć.7 razy 7 jest 49.Także gry z tabliczką mają coś wspólnego.6 razy 9 to 54, mój drogi kolego!
7 razy 9 jest 63.Blokus Duo to fajna gra.8 razy 4 to 32.Jest też Blokus na osoby cztery.8 razy 8 jest 64.W Quixo przegrał już niejeden.9 razy 9 to 81.Do Tantrixa miejsc jest sześć.6 razy 6 jest 36.
Pieczonego robala też tu można zjeść.4 razy 9 to też 36.W Pentago wystarczy ułożyć kulk pięć.5 razy 5 to 25.W Robale każdy sobie radę da.7 razy 6 to 42.By poznać Othello wystarczy miec chęć.7 razy 7 jest 49.Także gry z tabliczką mają coś wspólnego.6 razy 9 to 54, mój drogi kolego!
Bociek i żabki przy tabliczce
Dorota i Piotr Kowalscy (z mamą) SP 84
Pieczonego robala też tu można zjeść.
4 razy 9 to też 36.
W Pentago wystarczy ułożyć kulk pięć.
5 razy 5 to 25.
W Robale każdy sobie radę da.
7 razy 6 to 42.
By poznać Othello wystarczy miec chęć.
7 razy 7 jest 49.
Także gry z tabliczką mają coś wspólnego.
6 razy 9 to 54, mój drogi kolego!
Na kominie bociek siedział. Co się dzieje, wszystko wiedział.Patrzył na podwórze.Były tam kałuże.Naliczył ich sześć. A że chciało mu się jeść,
głośno zaklekotał
i skrzydłami załopotał.
Wszystkie kałuże były bardzo duże.Takie bajorawielkie jak jeziora.W każdym po cztery żabki się pluskałyi wesoło do siebie kumkały.Bociek stanął na jednej nodze.Panikować zaczął srodze.
„Szybko żaby policzyć muszę,
bo zjem wszystkie, gdy się skuszę.
A jak dobrze wiecie,
na ścisłej jestem diecie”.
Dziób wykrzywił z przerażenia,bo nie znał tabliczki mnożenia.„Kle, kle, kle, kle, kle, kle,ile żab jest - kto to wie?”Myślał, myślał, aż żaby uciekły,a na pożegnanie bocianowi rzekły:„Sześć bajorek - w każdym nas cztery
razem żab jest dwadzieścia cztery."
Żaby tabliczkę mnożenia umiałyi boćkowi dokuczały:„Kum, kum, kum, kum, kum, kum,bocian ma ptasi rozum.”To jest prosta sprawa,a nawet zabawa.Bo gdy się rymuje,lepiej się zapamiętuje.Sześć razy sześćto trzydzieści sześć.Sześć razy osiemto czterdzieści osiem.Trzy razy siedemto dwadzieścia jeden.Do tabliczki nauczeniadobre są też skojarzenia.Malowanki, zgadywanki,na paluszkach wyliczanki.Są metody różne,lecz starania będą próżne,bo gdy sam nie będziesz chciał,figę z tego będziesz miał.Wygoń z siebie leniai powtarzaj do znudzenia
działania z tabliczki mnożenia.
Jeden zapamiętuje działaniaza pomocą częstego słuchania.Drugi napatrzeć się wolido woli.A jak wiecienajlepiej uczyć się w duecie.Tabliczkę mnożenia wykujcie na blaszkę.Odniesiecie sukces, a nie porażkę.A gdy już nie dajesz rady,zjedz tabliczkę czekolady.I powiemy Wam w sekrecie,nie chcemy być jak ten bociek na diecie.
************************
Wierszyki ułożone przez uczniów klasy IV
(rok szkolny 2013/2014) z okazji Tygodnia Tabliczki Mnożenia z bloga:
Nieuki mają to w nosie, że razy 8 równa się 48.
Piesek mój kochany cztery łapy ma, 9 razy 8 to 72.
Gdy się witam mówię cześć, 7 razy 8 to 56.
Lubię rowery, lubię rowery! 2 razy 2 to razem 4.
Pomnóż 6 przez 6 a wyjdzie ci 36. A jak dalej liczyć
będziesz
- same szóstki zbierać będziesz.
Kostka, kostka - daj mi 5 pomnożone przez 10,
a otrzymam 50 zamiast 60.
Mój brat Kacper lubi jeść, 6 razy 6 to 36.
************************
Pyszne czekoladowe wierszyki o tabliczce mnożenia -
czyli efekt zmiksowania dwóch tabliczek: mnożenia i czekolady w
konkursie w bibliotece w Szkole Podstawowej nr 41 w Gliwicach, ze strony:
6 x 9 = 54
Wolę czekoladę niż hamburgery!
7 x 5 = 35
Czekoladę jedzą i teściowa i zięć.
8 x 7 = 56
Czekolada jest pyszna, czekoladę trzeba jeść!
8 x 9 = 72
Czekolada jest pyszna, lubią ją i ja.
6 x 8 = 48
Czekoladę z orzechami poproszę!
7 x 8 = 56
Jak masz czekoladę to musisz ją zjeść!
9 x 6 = 54
Deser w czekolady poprawia maniery
9 x 8 = 72
Czekoladkę zjem i ja.
7 x 9 = 63
Gorzka czekolada na gorzkie łzy.
9 x 9 = 81
Czekolada mleczka jest numerem jeden.
6 x 6 = 36
Czekoladę codziennie chcę jeść!
9 x 5 = 45
Na tabliczkę czekolady mam chęć.
8 x 7 = 56
Czekolada z orzechami dobra jest
3 x 0 = 0
Daj mi czekoladę, sknero!
************************
A na koniec...
Teraz idź do domu, czołem, czuwaj,
cześć
8 x 7 jest 56
************************
U nas w domu najlepiej wchodzą do głowy krótkie zwięzłe rymowanki.
A wam które najbardziej przypadły do gustu?
Obrazek pochodzi ze
strony: https://teachertreasures.wordpress.com/tag/multiplication-boot-camp/.
Szkoda, że za moich czasów nie uczono w ten sposób;)
OdpowiedzUsuń:) ja też się uczyłam wszystkiego na pamięć. Teraz można z tabliczką poszaleć na wszystkich frontach.
OdpowiedzUsuńja też
OdpowiedzUsuńNo tak narpiew uczyłam się na pamięć a teraz mam z glowy😉😉
OdpowiedzUsuńEkstra to jest
OdpowiedzUsuń