Co zrobić, gdy podczas
sprawdzianu zapomni się zupełnie o wyniku mnożenia? Pustka w głowie, a przecież
wczoraj jeszcze się pamiętało.
1.
Zmiana kolejności
Jeśli pojawi się niepewność, co do
wyniku działania mnożenia przede wszystkim należy spróbować przestawić cyfry.
Jak dowodzą badania (zapraszam do poprzednich
postów bloga) np. działanie 4 x 6 jest dla uczniów łatwiejsze niż 6 x 4.
Na przykład:
4 x 6 oznacza cztery szóstki, czyli
6 + 6 + 6 + 6
Natomiast, gdy rozwiązuje się 6 x 4 - działanie
znacznie się przedłuża:
4 + 4 + 4 + 4 + 4 + 4.
Może okazać się łatwiejsze dodawanie
czterech szóstek niż sześciu czwórek.
2.
Mnożenie przez 2
Podczas mnożenia przez dwa można pomóc sobie po prostu podwajając cyfrę. Czasami
łatwiej jest łatwiej myśleć o działaniu, jako dodawaniu do siebie dwóch cyfr
niż o mnożeniu.
Na przykład:
Działanie
7 x 2 lub 2 x 7
może też zostać przedstawione w łatwiejszy
sposób, jako
7 + 7
3.
Mnożenie przez 3
Wynik mnożenia przez 3 wciąż jest osiągalny w procesie dodawania, w szczególności,
gdy z głowy wyleci odpowiedź na mnożenie przez 3 powyżej pięciu.
Na przykład:
Działanie:
3 x 8 (oraz 8 x 3)
można przerobić na:
8 + 8 + 8 = 16 + 8 = 24
4.
Mnożenie przez 4
Podczas mnożenia przez 4 można również posłużyć się podwajaniem – w tym
jednak przypadku należy to zrobić dwa razy.
Na przykład:
By rozwiązać działanie:
4 x 8
Trzeba przejść kolejne kroki:
8 + 8 = 16 (podwajając cyfrę
podstawową)
16 + 16 = 32 (ponownie
podwajając wynik)
czyli
(2 x 8) + (4 x 8) = 16 + 16 = 32
5.
Mnożenie przez 5
Jak udowodniają przedstawione w poprzednich postach bloga badania – dzieci
całkiem dobrze radzą sobie z mnożeniem przez 5. Dlaczego?
Chyba każdy spotkał się ze zliczaniem rzeczy przez 5, na filmach
najczęściej więźniowie odliczają dni rysując cztery pałeczki i przekreślając je
piątą. Rzadziej robi się tak z trzema lub czterema, a prawie w ogóle z
szóstkami, czy siódemkami. Okazuje się, bowiem, że wartość 5 jest dla naszego mózgu
pewnym trudnym do przekroczenia progiem. Działania na zbiorach liczących 6 i
więcej - mózg automatycznie grupuje w mniejsze zbiory – 2, 3-elementowe. A piątka okazuje się być zaś tą magiczną cyfrą, którą szybko jest dodać do
siebie.
Może właśnie dlatego najlepszym sposobem na szybkie odkrycie poszukiwanego wyniku będzie przeliczenie przez pięć.
Co zrobić, gdy podczas
sprawdzianu zapomni się zupełnie o wyniku mnożenia? Pustka w głowie, a przecież
wczoraj jeszcze się pamiętało.
1.
Zmiana kolejności
2.
Mnożenie przez 2
3.
Mnożenie przez 3
4.
Mnożenie przez 4
5.
Mnożenie przez 5
Na przykład:
By rozwiązać działanie:
5 x 7
To nic innego jak dodawanie kolejnych
piątek, by osiągnąć poszczególne wyniki:
5, 10, 15, 20, 25, 30,
35.
6.
Mnożenie przez 6
Wydawałoby się, że mnożenie przez 6 jest całkiem trudne, jeśli się nie zna
tabliczki mnożenia na pamięć. Ale, przy odrobinie kreatywności, można i tu
znaleźć sposoby na wyjście w trudnej sytuacji.
I tak na przykład podwojone 6 to 12. Trzymając się tej zasady łatwo
wyobrazić sobie kolejne parzyste działania mnożenia.
Na przykład:
W działaniu:
6 x 6
Łatwiej jest dodać trzy dwunastki niż
sześć szóstek:
3 x 12 = 12 + 12 + 12 =
36
Dodatkowo wyniki powtarzania cyfry
dwanaście są stosunkowo łatwe do zapamiętania:
12, 24, 36, 48.
Inny przykład. Jak się okazuje działanie 6 x 6 jest jednym z
najprostszych w tabliczce mnożenia. Działanie samo wpada do głowy i do tego jeszcze
się rymuje.
Istnieje więc bardzo duże prawdopodobieństwo, że nie zapomni się go na
sprawdzianie. Jeśli tak, może warto się nim posłużyć, jako baza do dalszych działań.
Na przykład:
Działanie
6 x 7
Można szybko policzyć:
(6 x 6) + 6 = 36 + 6 = 42
7.
Mnożenie przez 7
Sprawdziany byłyby prostsze, gdyby mnożenie
przez 7 było już całe w głowie. Choć i tu w kryzysowych sytuacjach znajdzie się
jakiś sposób. Jeśli zmiana kolejności czynników mnożenia nic nie pomoże (7 x 4
na 4 x 7) można pomóc sobie podobną metodą jak w mnożeniu przez 6. Oczywiście
przy założeniu, że działanie 7 x 7 znamy na wyrywki.
Na przykład:
Działanie:
7 x 8
to to samo, co:
(7 x 7) + 7 = 49 + 7 = 56
8.
Mnożenie przez 8
To prawdopodobnie najcięższy kaliber
działań z zakresu mnożenia. Mnożenie co 16, jak w przypadku szóstek i dodawania
12-tek jest już dość trudne i mało intuicyjne. Bo kolejno 16, 32, 48, 64 nie
idzie tak prosto jak w przypadku dodawania 12-tek.
W mnożeniu przez 8 nie ma też działania
„wytrycha” – działania łatwego do zapamiętania, o które możemy się oprzeć przy
dalszych kalkulacjach. Można spróbować z 40 (8 x 5) i dodawać odpowiednio 8,
aczkolwiek wymaga to więcej naszego zaangażowania i czasu.
Na przykład:
Działanie:
8 x 8
można policzyć jako:
8 x (5 + 3) = (8 x 5) + (8 x 3) = 40
+ 24 = 64
Innym sposobem jest podwajanie mnożenia
przez 4, co jest o wiele prostsze i
w tym zakresie pamięta się już większość działań .
6.
Mnożenie przez 6
7.
Mnożenie przez 7
8.
Mnożenie przez 8
Na przykład:
Działanie:
8 x 8
To podwajanie czwórki:
(4 x 8) + (4 x 8) = 32 + 32 = 64
9.
Mnożenie przez 9
Na mnożenie przez 9 jest kilka
sposobów.
Można pokusić się o graficzne
zapamiętanie cyfr – gdyż, jeśli się przyjrzeć wynikom, przy każdym kolejnym
działaniu dziesiątki rosną, a jednostki maleją.
Na przykład:
Co za tym idzie można sprawdzić, czy
suma cyfr w wyniku równa się 9.
Na przykład:
I na koniec najszybszy sposób - mnożnik
z działania pomnożyć przez 10 i odjąć wartość mnożnika.
Na przykład:
Działanie:
8 x 9
To to samo co:
(8 x 10) – 8
= 80 – 8 = 72
Wynika z tego, że na lekcji, nawet przy chwilowych lukach w
pamięci, można podjąć się prób wyjścia z tarapatów obronną ręką. Zawsze warto przynajmniej
spróbować.
Powodzenia!
9.
Mnożenie przez 9
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz